onsdag 9 september 2009

Träning

Ikväll var jag, husse och matte ute vid klubben och tränade lite. Det är så mycket som ska göras och förstås rätt... och även om jag verkligen försöker göra mitt bästa är det inte alltid jag förstår vad som ska göras eller varför det ska göras.


Dagens träningspass började i alla fall med att matte kände genom alla leder och kollade tänder och så för att se om allt satt på rätt plats! Nja, kanske inte riktigt, men för att se att allt var ok i alla fall.


Sen kom vi till det moment jag verkligen inte har fattat riktigt. Jag vet att när matte slänger ut snusdosan full med korv och säger före, då ska jag gå ut i kopplets längd och gå mot dosan. Men sen då... om det inte finns någon dosa... vart ska jag gå då? Jag kan ju inte bara gå före och se dum ut... då vet jag ju inte vad matte hittar på i andra ändan av kopplet... hon kanske vänder och går därifrån eller bara försvinner...


Hur eller hur, när jag väl får komma fram till snusdosan blir det finfin belöning. Det tycker jag minsann om!!!!

Vi tränar även linförighet, där jag ska gå vi sidan av matte och hålla tät kontakt med henne. Jag jobbar för fullt på att hålla huvudet vänt uppåt och jag vet att matte gör vad hon kan för att komma ihåg att lyfta sitt eget huvud, och inte se ut som en gamnacke! Men i det momentet är jag avsevärt mycket duktigare!!!!

Som avslutning får jag leka med en tennisboll och matte kastar den åt alla håll och kanter. Efter nästan en timme på plan är det verkligen dags att jag får rusa av mig och bara toka lite innan jag får en välförtjänt vila i bilen medans matte och husse dricker kaffe.

Idag fick jag även visa mig på styva linan, Ewy (instruktör) frågade om jag kunde tänka mig att ställa upp som "figurant" på en hundkurs som pågick samtidigt, och visst kunde jag det!!! Jag och två andra hundar, tillsammans med våra förare, stod uppradade längs en stig medan hundarna från kursen (allmänlydnad) passerade förbi oss en och en. Matte sa att jag var jätteduktig och matade mig med korv!!! Mums vad gott. Tänk att man kan få så mycket bara för att sitta still och se söt ut!

Nu ska jag ockupera mattes säng igen innan hon går och lägger sig, matte och husse har bestämt att jag ska sova i min egen säng... men jag vet inte det jag... vi är nog fler om det beslutet!

Nospussar och tasskramar!

3 kommentarer:

Patricia sa...

Hej!

Tänkte bara lämna några tassar när vi varit här o smygt omkring, Vilka härliga hästkort o den nya är jättefin!

Ha det bäst

Jessica och Zigurd sa...

Hej. Hittade hit från Vesslas blogg. Jättekul läsning och superfina hästar. Ja tjusig Hoffe också naturligtvis..men det är ju självklart. Vi träffades på Vbg- utst. Så det var roligt att se att ni har en blogg, den kommer vi at följa. Ha det gott!

Maria & BTG sa...

Jag håller på dig Usca, klart du ska ligga i husses och mattes säng, om de inte tillåter det kan ju dom sova i din säng :)...
Sumo och jag har tragglat med fram för gåeendet sen hans tidiga ålder, men tack vare eran blogg så ska jag prova på erat belönings sätt. Fina bilder på Usca bus, och vilken fin kontakt på linförigheten. Det måste väl närma sig LK1 snart eller??... Den 4/10 kommer vi och hälsar på i Örebro BK Sumo ska starta LK2. Nos pussar på dig Usca bud. Krama om din matte och husse från oss