fredag 22 oktober 2010

Träningshelg

Förra helgen drog matte och husse med oss båda två till Villingsberg, ett militärt övningsområde utanför Karlskoga, för en helhelg med Tomas och Irene från Borlänge.

Vi skulle få lite tips och ideér om träning och hur vi ska gå vidare med träning. Ragge, som enligt matte Merja inte leker annat än på gården hemma, tyckte att kampstocken och Tomas var alldeles jättekul! Merja fick allt bita i det sura äpplet och erkänna att jodå, Ragge leker!

Calle och husse testade på de olika aktiviteterna och jag kan lova er att Calle minsann fick jobba en eller annan hjärncell! Största behållningen var att om man tittar riktigt noga och framför allt lyssnar när man är ute i skogen, kan man hitta människor med leksaker som inte vill något annat än bara busa och leka med en... Det tog ett par gånger innan Calle vågade sig fram utan att tveka, men när kassaskrinet väl trillade ner var det bara kul!

Även husse Ludde med Frostie passade på att prova vingarna och testa på nya saker. Öven Frostie kom fram till att det minsann var roligt ute i skogen.

Helgens bästa leksak blev en spenkopp... Irene hade hittat den på en utställning så om någon råkar gå på en sådan, hojta till för jag vill ha!!!! Och ja, Celle vill också ha en...
Matte Annika och Java testade flygförmågan hos schäfer... trots ihärdiga försök damp Java ner på fyra tassar efter ett tag, men nog gjorde hon ett gott försök.

Även om det var kallt under helgen tittade solen fram och imellanåt var det till och med riktigt skönt. Vi passade på att njuta i solskenet medans de andra hundarna jobbade.

Nya gallret i bilen blev riktigt bra, jag har en yta som motsvarar buren vi hade förrut, jag behöver ju inte så stort. Calle däremot fick lite större och kan lägga på sig de där extra kilona utan problem. Matte var iväg och vägde honom häromdagen... lillskiten väger numer 34.9 kg. Matte kastade även upp mig på vågen och jag måste nog erkänna att matte och husse har rätt när de säger att jag behöver ner ett kilo... jag vägde 34.2... hmmm lite rund om magen. Men jag lever fortfarande på att vettisen inte tyckte jag var för rund!

Dimman låg ganska tät på morgonen, men lite fram på dagen bröt solen igenom och det blev så här fint.

Husse Janne och Whimzey passade på att med god fart och gott intresse leta figuranter i skogen, det blev till och med riktig fart under trampdynorna när Whimzey hittade Tomas ute i skogen med favoritleksaken.

Lite fast bevakning för matte Annika och Kitty. Det nya och enormt roliga med detta var att ljudet kom från en dold källa som ibland poppade upp och kort visade sig samtidigt som den flyttade sig i sidled och längsled. Det tog ett tag innan figgen hade jobbat sig fram mot hundekipaget och då minsann blev det lek för hela slanten! Mycket kul övning.

Det var inte någon av oss hundar som inte tyckte det var kul och spännande. Denna övning köpte Calle helt och fullt redan från början, men då hade han ju redan fått upp en minnesbild av att skogen kan vara riktigt kul!

Merja och Ragge tassade in lite längre i buskarna och kröp ut ur kameravinkeln... för det kan ju inte vara så att fotografen ska flytta på sig...

Irene instruerar matte om hur vi ska göra och när matte vände blicken ut mot skogen, istället för att titta på mig och se vad jag gjorde, blev även jag jätteintresserad av vad som hände där ute. Tänk att husse kan vara så spännande, som om jag inte hade sätt honom på hela veckan...
:-)
Vi hade en kanonhelg och vi lärde oss massor! Ska bli kul med en uppföljning i vår, just nu är det dags för mer träning och hitta tillbaka till det där roliga. Nu ska vi ta och gå och lägga oss, jag och matte ska tillbaka till Villingsberg i morgon, det är dags för SÖF så jag återkommer med mer uppdateringar här efter. Nu blir det att slåss med matte om huvudkudden... inatt ska den bli min!
Nospussar och tasskramar!!!!

1 kommentar:

Ingrid "Tinka" Carlsson sa...

mentesKul att läsa om era äventyr i bevakningen. Roligt att Calle får prova på.
Vi ses på Mässan!
Det ska bli jättekul att träffa er igen.
Kram Tinka.