torsdag 26 augusti 2010

Lintrollets kennelläger 2010

Jag lovade igår att det skulle komma ytterligare en uppdatering inom kort, och här kommer den! Vi var nämnligen på Lintrollets kennelläger vid Tisarstrands camping i helgen och träffade en massa mer eller mindre galna och tokiga människor och hundar! Vi samlades på fredagseftermiddagen och skiljdes åt på söndagseftermiddagen och tiden där emellan senderades med träning, träning, hundprat, glada tillrop och andra tokigheter. Vi var ett helt underbart gäng, både fyrfota och tvåfota hundar!





Jag vet att det inte syns så mycket på kortet, men jag ska i alla fall köra en presentatione på oss som var med. Från vänster: Jessica med Celine Dion, Lotta med Ögonsten, Tina med Blixtra, Ewa med Terahof´s Capten Collin, Monica med Älva, Lizette med Baloo, Lisbeth med Cajsa Cavat, Marie med Ökenstorm, Jenny med Charlie Chaplin, Peter med Melody (Cous Cous) samt tollarna Måsart och Andy (be mig inte säga vilken som var vilken...) Ulla med Ällie, Lena med Zingo, Tinka med Coco Chanel och matte med Calle och mig, Usca. (Jag ber om ursäkt om jag minns fel på något namn vare sig hund eller matte/husse)

"Kullbild" på B-kullen, från vänster, Tina med Blixtra och Lizette med Baloo.

"Kullbild" på C-kullen, från vänster, Jenny med Charlie Chaplin, Lisbeth med Cajsa Cavat, Jessica med Celine Dion, Tinka med Coco Chanel, Peter med Melody och matte med Calle. Här bör tilläggas att Calle fick syn på husse och gör ett toksprång som nästan golvade matte, tyvärr var inte husse tillräckligt snabb med kameran så ögonblicket försvann....

Celine Dion visar oss vart vi tillbringade kvällarna, nere på stranden vid grillplatsen. Fredagskvällen var jätteskön och vi satt och pratade till sena kvällen, lördagen blev förvisso också sen, i alla fall för en del :-), men det blåste jättemycket och det blev faktiskt lite kallt. Men det var en underbar plats.

Vi delads upp i grupper för att inte bli för många som sprang runt benen på varandra, den ena gruppen skulle ha skogsarbete på morgonen och lydnad på eftermiddagen och vice versa. Husse och Calle började med lydnad medans jag och matte försvann ut i skogen. Eftersom matte inte hade någon kamera med sig finns det inte några bilder därifrån tyvärr, jag lovar att jag ska skälla på matte ordentligt! På bilden kan vi i alla fall se lite bilder från eftermiddagen, Tina och Blixtra på väg ut på ett spår.

Visste vi inte vad dessa människor höll på med skulle jag gissa att det ser ganska konstigt ut.. :-)

En mycket vacker syn, en arbetande hoffe i sitt absolut rätta element... skogen... Både jag och matte delar den uppfattningen, det där med lydnad är ett riktigt elakt ont.
Jag är lite osäker på vem detta är men jag tror att det är Blixtra.
Här kan vi se intruktörerna som var med oss ute i skogen, från vänster, Ulla Eriksson, Annelie Hjelte och Lena Löfven. Dessa gjorde ett strålande jobb och jag fick jättemycket beröm efter att ha ljudmarkerat två bärplockare mitt under spåret, bra vore bara om matte också hade berömt mig och inte bara väntat ut att jag skulle fortsätta, hon har fortfarande inte fattat det där med spår!

Och med det här virrvarvet kan man funderar på om det är fler hussar och mattar som inte riktigt har kläm på hur man läser naturen... hihi tur att vi hundar kan!
För fort går det och rätt blir det och det är bara för matte Marie att hänga med när det bär av för Ökenstorm. Och jag blir jättesugen på att ge mig ut på ett eget spår när jag ser dessa bilder... jag vill oxå...
Jag har dålig koll på den grupp jag själv inte var med i så om det är någon som vet vem detta är, snälla tala om det för mig och jag kommer att skriva in det, det är alltid roligt att veta vilka skönheter man har på kort...

Blixtra hittar rätt ute i skogen och det blir lek med Annelie som belöning, tänk vad massa skoj skogen har att erbjuda, människor, lek och godis!
På söndagen fick vi välja vad vi skulle hålla på med, och jippie tänkte jag, vad underbart, det blir skogen hela dan! Men ack så fel jag hade, mattes kommentar var bara jag vet vart jag skulle vilja vara och jag vet vart jag behöver vara... så mot appellplan blev det! Inte för att jag tror att Ögonsten behövde tvingas dit av husse Mats, men nog ser det så ut!

och får man för tråkigt kan man alltid ta till Älvas metod för att få fart på matte Monica, vi har väl inte smeknamnet hoppavart för inget... :-)

Själv passade jag på att ta igen mig mellan varven, ska väl säga att vädret var så där omväxlande som bara det svenska vädret kan vara... ena stunden regn och andra sekunden strålande solsken och jättevarmt. Man får ta det för vad det är och göra det bästa av det, så njut när solen är framme!
Till saken hör att det som jag trodde skulle bli ett sådant där tråkigt träningspass som matte och jag brukar ha, visade sig vara en superkul heldag med massa skoj och tokigheter. Helt plötsligt var det ok att som Celine Dion här hoppa och studsa och på alla sätt visa att jag vill minsann vara delaktig i vad ni än har för er...

Och i mellan studs och bus passade vi på att gosa och kela och bara ha det mysigt. Här ser vi hur Tinka varvar ner Coco och hur de använder avslappning och en mysstund för att göra ruta till något positivt och trevligt, en plats där man vill vara. Smart, hoppas att matte har fattat det också.

Men det är inte alla som tycker om att mysa... Cajsa Cavat har en alldeles egen uppfattning om vad mys innebär!!!! Tok, bus, sprattel och lek...
Vi ska i ärlighetens namn nämna att det inte bara var vi hundar som fick tokrusa och busa, vi satte minsann fart på en och annan instruktör, husse och matte.

Och jag vill mena att vi verkligen fick våra hussar och mattar att bete sig som de aldrig gör annars. Men det var det här som var poängen, ju mer de leker och larvar sig, ju roligare blir de att vara med och vi gör allt vi kan för att få dela deras lek.

Och vad gör vi inte för att få vara med och dela glädjen tillsammans med vår omvärld, eller är det bara ett försök att komma åt öron eller näsa för att ta en mumsbit?

Mitt upp i det roliga bröts leken och vi arbetade i några sekunder och sen var det lek igen, ja om man inte är lika duktig som Lotta och Ögonsten, då jobbar man längre tid och leker mindre...

Men även Lotta fick tokfnatt allt i mellanåt...

Vi provade även, åtminstonde för vår del, för första gången på budföring... och jag kan lova att Calle hade lite svårt till en början att förstå vad det var det hela gick ut på...

Han behövde till en början lite draghjälp...

Men när han snappat innebörden i övningen så flög han mellan husse och Tinka som en tok. :-)
Det fanns ju kyckling att hämta! GOTT!!!

Cajsa Cavat passar på och pustar ut mellan rundorna. Det var verkligen jätteroligt att se alla hundar försöka och ge allt i övningarna.

En del gav ju allt även under vilostunderna... Blixtra sträcker ut riktigt ordentligt. Som jag skrev innan, jag har nog aldrig haft så kul på en gräsplan när det har varit lydnadsträning på programmet och jag är den förste att erkänna att det faktiskt kan vara attans kul.


Till saken hör också att jag precis har kommit ut ur löpet och är allmänt trött och hängig och ovillig att röra på mig, men det här fick även mig att hoppa och studsa. Det var verkligen kul.

Både jag och Calle skickar ett jättetack till alla instrukterer och arrangörer som ägnat fritid och energi åt att försöka få oss och våra mattar och hussar att förstå bättre. Vi vill även tacka alla deltagare som gjorde helgen till ett glatt minne och som gav massa mersmak efter mer!

Nu ska jag ta och gå och lägga mig, och jag har bestämt att jag ska ha husses sida i sängen, han är ju ändå i Skara och matte har släpat runt oss i över två timmar i skogen idag för att leta svamp. Som tur var hittade vi en del och jag tänkte kräva en kantarellmacka till lunch.

Nospussar och tasskramar till alla!!!!!

2 kommentarer:

Tinka sa...

Tack för rolig rapport från lägeret!
Vilka härliga bilder! Jag blir glad av att se och läsa om hur du USCA upplevde hela Cirkusen. Vi ses på lydnadsplan igen. Var så säker!
Klapp och kram från Tinka.

Sofie med Levis sa...

Jag har länkat till er från min sida om blogger award. Där vill vi se sju sanningar om er...frivilligt såklart =)