tisdag 18 oktober 2011

Återuppstånden...

Eftersom matte inte kan få fingrarna ur det hon sitter på, har det tagit en evighet innan jag har fått lägga tassarna på datorn igen... Jag gör verkligen skäl för mitt smeknamn Urkenpurken när jag tänker på hur länge sen det var jag fick möjlighet att uppdatera bloggen!!
Så mycket har hänt!!!
Utställningar och tävlingar har kommit och gått med blandat reslutat. Matte och jag har startat i L1 och vi har som bäst skrapat ihop ett andrapris. Jag och matte har fortfarande lite delade meningar om vad vi egentligen ska göra på appellplan... hon hävdar att jag måste göra som hon säger... men jag är inte helt övertygad om att det verkligen förhåller sig så, det krävs mer forskning om det...
På utställningsfronten har det för min del varit ganska lugnt, vi var på rasspecial i Flen i september och jag tror att matte är ganska nöjd med min prestation där. Jag passade på att sköta mig lite extra bra för matte hade ryggskott och kunde inte visa mig utan favoriten Sofie (Biteus) gjorde det!!! Hon hade minsann köttbullar i fickan så då fick jag prestera lite extra. Resultatet blev gott i alla fall för jag fick ett very good. :-)
Calles framfart i ringen har också varit av blandad karaktär, allt från diskad till exelent. Husse hade premiär i ringen i Flen och de fick också ihop ett very good. Även tävling i L1 har det varit för dem och ett tredje pris har de kammat hem. Calle är ju inte så gammal ännu och har fortfarande lite tomrum mellan öronen som måste fyllas med något innan han riktigt förstår vad det handlar om...
Jag försöker lära honom allt jag kan, men det går inte så bra. Och det har inte att göra med att jag är en dålig pedagog.... han är bara liten och förstår inte vad jag menar! :-)
Bevakningsträning har det varit för både mig och Calle. Calle påbörjade utbildningen till försvarsmaktshund i våras och till min stora glädje, förvåning och häpnad, klarade han certprovet och blev godkänd!!! Tänk att han har lyssnat på mig något i alla fall!
Det senast i raden av mina framgångar var nu i helgen som gått. Matte kastade in mig i bilen i söndags natt... ja, det kändes som så i alla fall när klockan ringde vid halv sex, och körde iväg med mig till Täby för MT. Här fick jag testa på massor av roliga och otäcka saker, men det där med enstaka skott är fortfarande ett problem så när jag fick chansen efter två skott, drog jag iväg till bilen för att se vad som hände där... Annika (Borgman) hämtade tillbaka mig och vi lekte lite efteråt, men jag är skeptiskt... ge mig ett helt kompani med AK4 skyttar istället så trivs jag mycket mycket bättre!
Av alla andar saker som hände den dagen var nog ändå Dumpe (blå jobbaroverall) den absolut farligaste saken. Den bara flög upp, mitt framför näsan på oss och försökte överfalla matte!!! Jag var bara tvungen att skälla ut honom ordentligt och oskadliggöra honom genom att bita honom i skrevet... bakifrån för säkerhets skull!
Poängen blev 363 och jag vet att matte är jättenöjd med det i alla fall! Jag råkade tjuvlyssna på vad testledaren sa till matte efteråt... du har en orädd och icka aggresiv hund, men hon är väldigt explosiv, när det händer något, händer det i 180... :-) Och nog hade jag kul!!
Som avslutning måste ju nämnas Audur, mattes nya stjärskott i hagen. Han kommer från Anita Gliving utanför Åtvidaberg och han är jättestor och jättestark!! På bilden ses han tillsammans med Ganti (vänster) och Flipi (höger). Ganti och Audur har samma pappa och det kan man nästan ana, både till lynne och utseende.

Audur är 3,5 år gammal och matte har pratat om att hon, ja eller rättare sagt Marie (Liljeqvist) eller Erica (Torstensson) ska sitta på honom innan året är slut... haha jag lovar på heder och samveta att det ska finnas både videokamera och vanlig kamera med på plats så alla kan ta del av den stora händelsen!!!
Nu ska jag ta med mig Calle och matte och gå och lägga mig, skickar en tanke till husse som fortfarande är kvar i Skara och inte kommer hem än på flera dagar... :-(
Matte och husse har gjort en ny hemsida, eller ja, den är fortfarande under uppbyggnad, men där finns lite smått och gott för den som är intresserad, adressen är www.hovawartsidan.se
Nospussar och tasskramar till alla!!!

Inga kommentarer: