onsdag 7 maj 2008

Usca 12 veckor!

Nu är det verkligen länge sedan jag skrev några rader, så skärpning i leden... :-) Ja, ja, lite oftare ska det väl kunna bli i alla fall. Usca har blivit ett centralt inslag i våra liv... Hon sätter verkligen färg på tillvaron. Hon har en enastående förmåga att lägga sig på golvet framför mig och kräva uppmärksamhet genom att slicka mig i mungipan och sprattla med benen samtidigt som hon ligger på rygg och försöker se oskyldig ut.... hon lyckas inte något vidare. Är det något hon aldrig kan vara så är det oskyldig...

Jag har bestämt mig, hon är en odåga... men samtidigt så är hon rätt go, framför allt när hon sover, eller när hon jagar livet ut Basti...

Det är skönt att ha honom i närheten, för som jag sagt innan, både jag, matte och husse slipper den värsta anstormningen av enerig. Och det verkar som om Basti njuter i fulla drag av att ha fått en alldeles egen levande pipleksak!

Usca blev 12 veckor i tisdags och hon har ändå lärt sig en hel del. Matte och husse jobbar rätt hårt nu med inkallning och det funkar bra. Vi tränar även på att Usca ska klara sig lite ensam, visserligen tillsamamns med mig och Basti men ändå.


Matte har hittat ett yppeligt tillfälle för att träna ensamhet, ute i stallet. När matte och Annika är ute och rider, ligger jag och Basit kopplade i stallgången så att vi kan gå ut och in ur stallet och få både sol och skugga. Usca ligger i sin transportbur inne i stallet. Det är svalt och skönt därinne och där sover hon riktigt gott.


Vi tränar även på att sitta och invänta maten, vilket inte är helt lätt när man är liten och utsvulten 24 timmar om dygnet. :-) Usca är ett stort matvark.

Nu i helgen som var fick vi besök från Norrköping, Helene och Patrik kom förbi över helgen och förgyllde vår vardag. Vi lyckades tillsammans att charma dem totalt, det var ett rätt lätt jobb...

Vi var uppe i Kilsbergen och gick en liten promenad och tittade på utsikten. Och eftersom vi tydligen skötte oss rätt bra, belv det en hel del godis utdelat! Gott!!!

Vi passade även på att ta med oss ett och annat från skogen. Det märks tidigt på Usca att hon har ett regält föremålsintresse och kamplust. Än så länge hänger hon inte med oss större hundar, men snart blir hon en deltagare att räkna med när det kommer till riktiga dragkamper.


När man har varit ute och lekt en hel dag blir man lite trött och det är då skönt att ha en husse att luta sig tillbaka på.


Efter en hel helg med sällskap och sena kvällar blir man lite trött.... och då ser det inte bättre ut än så här. En vulp helt utslagen och färdig för natten. I det här läget är Usca helt underbar...
Tassar och nospussar till nästa gång!

1 kommentar:

Vessla sa...

Vilken liten krabat hon är. Jättesöt. Härligt att få se lite nya bilder på henne. Bra att ni anmält er till Avesta nu också. Ska bli skoj att ses igen!
KRAMISAR och Nospussar
Pia, Björn och Vessla