söndag 22 februari 2009

Nu är de hemma!!!!

Denna helg var helgen med stort H, småpojkarna har kommit hem! Matte och mattes syster Marie har köpt vart sitt litet islandshästföl och nu har de äntligen kommit hem, för att stanna två månader innan de åker tillbaka till Nyhammar och unghästbete.

I lördags kom Susanne och Anders från Karlstad för att hjälpa till att köra småttingarna hem från Nyhammar, väder till trots. Det har snöat mer eller mindre konstant i två dygn nu. Vilket hästarna till fullo utnyttjar och njuter av.

Väl hemma i stallet fick Flipi och Fjari stanna inne i Blesis box övernatten för att aklimatisera sig lite. Till sällskap fick de Spaena i boxen bredvid, detta för att pojkarna skulle kunna få lite information om hur man beter sig i denna hage. Spaena visade respektfullt intresse... fnös åt dem och ställde sig med ryggen mot dem och intresserade sig mer för den mumsiga höhögen...

På söndagen var det i alla fall dags att släppa ihop nykomlingarna med resten av gänget och jag fick vara med och stjälpa till!!! :-), till min stora förtjusning var stallbacken full med människor som kunde tycka om mig!

Blesi ställde upp sig och visade alla att han minsann är snyggingen i hagen! Hmm... någonting är på gång...

Både Fjari och Flipi hade massor av spring i benen efter att ha stått inne i två dagar och visst blev det spring i hagen! Först kommer Fjari ut...


och sedan Flipi...


Och då ville minsann alla vara med och se vad de där var för några. Från vänster har vi Spaena, Blesi och Aurora.

Jag kan förstå att både Fjari och Flipi fick stora skälvan när de tre muskutörerna kom rusandes i full fart!


Visst blev det en hel del spring i hagen under de första 10 minutrarna, men det var igentligen bara Aurora som förstökte visa sig på syva linan. Det kan fövisso ha att göra med att hon inte har varit så länge i hagen, utan bara ett par veckor.

Blesi tog i alla fall på sig rollen som den store beskyddaren och ställde sig mellan Aurora och småkillarna när jakten blev för vild. Det var jätteroligt att se hur tydligt de pratar med varandra med bara små små signaler. Som Blesi på bilden under här, att bara lägga öronen bakåt meddelar till Aurora att det är läge för henne att byta riktning.


Som jag sa innan, efter ett par dagar inne i stallet tyckte bågge två att det var helt underbart att få komma ut och Fjari passade på att testa om snön i Örebro var av samma kvalitet som den i Nyhammar...



Efter bara ett par korta minuter var läget lugnt och avslappnat i hagen. Och när allt är lugnt, ja då äter man lite.


Flipis rosa lugg hade inte att göra med någon makeover utan för att det fanns flera hästar i Nyhammar med liknande teckning. För att vara säker på att Marie fick med sig rätt häst, fick Flipi stå ut med rosa slingor... jag vet inte, det kanske inte är så dumt... ska kolla med matte om hon tror att jag skulle passa i någon rolig färg...

Nu ska jag ta min trötta matte under tassen och valla henne runt huset, husse har jag redan jagat slut på för dagen!!! Stora nospussar och tasskramar på er alla!!!!

Inga kommentarer: