söndag 20 april 2008

Full fart hemma!

Hej på er igen. Nu har det gått ett par dagar sedan nytillskottet kom hem. Och hon är faktiskt riktigt söt. Hon är totalt odräglig, biter på allt, inklusive mina öron, men hon är riktigt söt. Jag och Basti har taigt på oss olika roller. Jag är mer avaktande och håller ett vakande öga på dem bägge två. Medan Basti har tagit rollen som lekfarbror och den rollen tar han på största allvar... Han har skitkul! Usca hänger på för fulla muggar och det är verkligen aktivitet på dem. Som tur är får jag mer eller mindre vara i fred. Åldern tar ut sin rätt och jag orkar inte riktigt med att busa runt massor. Kommer de för närar säger jag ifrån, på samma sätt som jag säger till alla andra hundar som kommer, vad jag tycker, för nära Usca. Andra hundar får gärna hälsa på henne och så men börjar de leka och bita i henne... då tycker jag inte att det är ok längre. Det är bara Basti som får bita i och leka men henne. Hmm, någon måtta får det vara, hon är trots allt mitt ansvar.... :-)

Hennes nuvarande favorilleksak är en liten plastgorda som piper när hon tuggar på den. Plasten är mjuk så det är lätt att få den att pipa, men det dröjer väl inte länge förrän hennes valptänder har gjort hål iden. Vi får se hur länge den hänger med.
Annars är allt som går att tugga på av intresse, mattor, möbler, kompostgaller, sopborste, fingrar, näsor, skor... ja mer eller mindre allt som går att tugga på. Matte och husse är ganska duktiga på att säga åt henne, men hon gör sina försök.
Som sagt innan, Basti och Usca leker rätt friskt. Det märks att det är lite av en fighter i henne när Basti släpar runt henne hängades i en leksak... Det ser rätt kul ut!

Annars fungerar livet rätt gott, Usca sover om nätterna och jag får sova lugnt och skönt eftersom Usca fortfarande ligger i valphage. :-) Något ska man ha för att man är gammal och vis. I natt vaknade dock både jag, matte och husse av att Usca vrålade i högan sky, det visade sig att hon fastnat med tassarna i kompostgallret... Yrvaken hade hon nog inte koll på vad hon skulle göra för att komma loss utan litade på sina röstresurser för att påkalla uppmärksamhet. Det funkarde ocskå!! Men hon somnade om så fort tassarna var fria och sen sov vi till straxt efter åtta! Underbart.

Nu ska jag se om det går att få liv i lillskiten, hennes förtjusning i grodleksaken har gjort att vi gett henne smeknamnet Grodan, jag är ju Grisen och Basti Murmeldjuret så det är klart att Usca blir en Groda!

Nospusar och tassar på er allihop och njut av det underbara vädret. Vi har stårlande solsken och 12-13 grader ute!!! Kan inte bli bättre!

Inga kommentarer: