tisdag 14 april 2009

Påsk, hästskit och korv...

Jag skäller på matte och husse över att de aldrig sätter sprutt på datorn, dammar av tangentbordet och ser till att sänka ner datorn till hoffenivå, jag får inte chans att uppdatera min blogg så ofta som jag vill. Nu har jag i alla fall fått tassarna på tangenterna och tänker förmedla lite av vad som hänt den senaste tiden.
Jag och matte åkte upp till husse på jobbet i tisdags, han var ute i trakterna av Stora Mellösa, och vi hittade ett underbart litet ställe där jag kunde springa runt och leka i vattenbrynet medans matte satt på sin utkiksplats och fotade fåglar.

Jag hittade en massa vassrör som låg i vattenbrynet som jag kunde fördriva tiden med. Jag tycker fortfarande att vatten är lite läskigt så jag går inte längre än till magen. Jag har allt sett hur Vessla kastar sig ut och simmar, men jag är inte riktigt där ännu... Men matte har lovat att hon ska jobba på det. Men jag har bestämt att enda sättet att få mig i vattnet är om matte eller husse gör mig sällskap... och det lär ju dröja... haha.


Vi hittade i alla fall en massa fåglar, skrattmåsar flög över huvudet på oss.

Skäggdoppingarna lekte för fullt, det syns inte så mycket här men det var hur många par som helst på ett och samma ställe.


Vi kunde även se skarv, kanske inte alltid en välkommen gäst.

En liten sädesärla kom och tittade förbi och sa till oss att nu har våren verkligen kommit. Nog har vi sett sädesärlor tidigare under våren, men den här verkade verkligen ha något att förmedla. :-)


Påskhelgen spendarade jag med husse ute på Idö, matte jobbade ju som vanligt så vi övergav henne hemma. Jag försökte och lyckades att köra upp husse tidigt en morgon och han tog med sig kameran ut och vi hade en mycket trivsam stund.

Jag ställer ju som vanligt upp på att bli fotad både till som tätt, men i det här ljuset är det lite extra trevligt. Efter påsken åkte vi hem igen och fick sällskap av "mormor och morfar ", morfar åkte vidare upp till Gysinge under veckan och mormor stannade kvar hos oss. Det är alltid jättebra när de är här för då trillar det ner så mycket extra mat till mig. Det har trillat ner både köttbulle och skinka.. tänk vilken tur jag har. Speciellt nu när matte och husse har tvingat mig att gå över på vuxenfoder så att jag bara får, enligt mig i alla fall, en bråkdel och alldeles för lite mat mot innan. Att jag fortfarande har lite kärlekshantag spelar inte så stor roll...

Att leka med sjögräs var en mycket trevlig sysselsättning som genererade många "glada" tillrop om min goda doft. Återigen har jag hittat något nytt att doftsätta mig med. Matte har återigen hotat med bad och schampo, men än så länge har jag klarat mig undan. Men jag misstänker att det i alla fall innan den 25 är dags att brottas med duschslangen. Det är ju dags för utställning i Kristinehamn och jag ska väl i alla fall göra ett försök att se så fin ut som jag kan...

Vi har startat en ny kurs, valp/grundlydnad, och det går riktigt bra. Idag började vi med doftboxen och gick senare över till att på väldigt nära håll passera högar med hästskit och grillkorv... Inte fick man nosa för nära på de där högarna inte... man fick inte ens sniffa på dem. Jag hade stora problem att välja vilket jag helst av allt ville sätta tänderna i, och till mattes stora förtjusning var det till sist korven som blev för mycket. Jag han inte mer än sätta ner nosen mot korven förrän matte var där och ryckte bort huvudet för mig... hmmm måste fundera ut ett sätt att komma runt det där. Träningen slutade i alla fall gott och jag fick en stor belöning i from av en korvtallrik... mycket bra det.

Till slut vill jag avsluta med en bild som husse tagit, ett par mycket eleganta svanar som kom glidandes förbi tidigt en morgonen under påsken. Jag önskar alla en fortsatt trevlig vår och hoppas på att aftonbladets väderprognos för sommaren stämmer.... sol och sol och mera sol.
Tasskramar och nospussar i massor!!!!!!!

Inga kommentarer: