söndag 25 april 2010

JAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!

Så här fint har jag bott i helgen!!! Ett alldeles eget krypin i skogarna vid Villingsbergs övningsfält! Jag och matte har varit på cert-prov och vi har lyckats jättebra! Jag kan nu titulera mig Tjänstehund inom försvaret med placering i hemvärnet! TJOOOO HOOOO!

Helgen började med incheckning, jag fick träffa en hel grupp med människor i grönkläder... hemskt konstiga människor, först att allt var de ju som sagt var grönkädda, alla lika dana, och sen stod de bara där och tittade på mig.... inte konstigt att jag inte ville gå fram till dem och hälsa direkt. Men jag fick i alla fall träffa Eva som tog väl hand om mig och ledde ner mig till basen, som kortet visar ovan. Det var lite läskigt att lämna matte, men det visade sig vara riktigt bra där, jag fick massor av godis och kel! :-)

Medans jag blev väl omhänder tagen tillsammans med alla andra hundar, vi var 6 som gjorde provet, fick matte och de andra hundförarna vänta... här ses Ragges matte Merja som passar på att ta en liten paus. Matte och resten av gänget som i tält, det klagades rätt friskt på söndagsmorgonen över att det var kallt under natten.. jag förstår inte alls, jag hade en tjock burmatta, två filtar och mitt eget täcke! Jag var varm och go, trors att det var -5 grader under natten! Matte och de övriga valde ju att inte elda i 20-mannatältet, så de får skylla sig själva!!!!

Hakkas och hans matte Inger skulle precis ge sig iväg på patrullstig när detta kort togs, Hakkas gillar verkligen att jobba med sin matte!!! Det gör jag med... :-) Mattes och min patrullsitg kändes rätt bra, vi vet inte riktigt hur kontrollanterna bedömde, vi måste invänta bedömningsprotokollen innan vi vet exakt hur det gick! Men det kändes som sagt var bra!

Husse kom upp på ett kort besök och passade på att ta en kopp kaffe. Matte hade ju som vanligt snurrat till det på morgonen och glömt mina papper på vaccinationer och dylikt, så husse ryckte ut som räddaren i nöden! Även Wimzys husse Janne passade på att värma sig lite med kaffe.

Så här trott blev jag efter min paturllstig, och inte blev det bättre utefter kvällen. Vid tiotiden satt vi oss på rad i skogen och hade stillasittande bevakning! En hel timme i mörkret!!! Det var jätteläskigt och jag morrade och skällde lite men hade även några solkara markeringar!



Söndagsmorgonen började med att denna fågel lyfte vid 5.40!!! Det var nog inte någon som inte vaknade när helikoptern lyfte! Till och med matte, som sovit mer eller mindre hela natten, vaknade och insåg att det var dags för frukost.
Under förmiddagen hade vi spår! Jag älskar spår!!! Vi började med en lite patrullstig och spårupptag, jag var ute och vindade lite i bakspåret, men det övergav jag fort. När jag hittade rätt spår bar det iväg in bland träden!
Matte och jag har fram till i söndags kommit väldigt väl överens med varandra i skogen, men nu är det två spår som hon inte har lyssnat på mig! De två första apporterna tog vi med glans, men sen ville matte inte längre lyssna på mig!!!! Så trots att till slut bara var 25 meter från slutapporten vände hon om mig och fortsatte in i skogen istället. DUMMA MATTE!!!
Så efter nittio minuter och en närkontakt med älg, hoppade upp 20 meter framför oss, kastade vi in handduken och ringde efter assistans!
Som tur är gjorde kontrollanterna en sammanlagd bedömning av allt jag och matte gjort under helgen och hur jag betedde mig i basen så vi lyckades i alla fall att bli godkända!!!! Så jag förlåter matte lite!
Jag vill passa på att grattulera alla andra till ett jättebra jobb, Lexie och Lena, Wimzy och Janne, Ragge och Merja, Hakkas och Inger och Mellis och Helena!
Nu ska jag lägga mig i sängen igen och tryna vidare... som tur är så håller sig Calle på mattan och jag får sova i fred!
Nospussar och tasskramar i massor!!!






3 kommentarer:

Anonym sa...

Gratulerer så mye! Kjempebra jobba!
Hilsen Maarit, Dina & Chici

Vessla sa...

Grattis! Ni verkar ha haft riktigt roligt i skogen. Fast trist när inte Matte lyssnar på dig. Hon borde ju veta att du vet hur ni ska gå. Fast jag förstår dig fullständigt. Husse och Matte förstår väldigt sällan varför jag vill åt ena eller andra hållet. Bara för att jag vindar efter en älg eller något rådjur så betyder ju inte det att de inte ska följa efter, eller?
Nospussar och tasskramar!

Anonym sa...

Grattis strutt! Du måste visa dina färdigheter på midsommar eller innan dess. Skoj!
Patrik