lördag 9 maj 2009

Förnedrad offentligt!

Nu har det gått så där lång tid igen sedan jag skrev sist. Och som alltid, jag skyller på matte. Hon och husse har hittat på alla de mest tokiga idéer för att hålla mig sysselsatt. Till att börja med har matte bytt ut sin fodervärdshäst, så Blesi har försvunnit till Öland på sommarbete och till oss har Gamli kommit. Gamli är en åttaårig vallack som har en otrolig motor och han är enligt matte jätterolig att rida.


Jag har inte riktigt beslutat mig för vad jag tycker... de där stora sakerna är ju otroligt roliga att busa med, men de är stora och samtidigt jätteläskiga!!!

Fjari och Flipi har flyttat de också, till ett hingstbete uppe i Järnboås, så Spaena och Aurora har nu Gamli som sällskap. Eftersom småkillarna har flyttat, de kommer tillbaka i höst, har matte helt plötsligt massor av extra tid som hon inte vet hur hon ska få att gå och det är här som jag kommer in i bilden... hmmm.


Matte och husse har anmält mig för utbildning till försvarsmaktshund och anlagsprovet gick jättebra, så vi ska påböjra utbildningen redan denna vecka. Så visst kommer det väl till pass att matte har massa mer tid för mig nu. Det lär behövas!!!!
När matte flyttade hästar förra helgen passade jag och husse på att åka till Larv, utanför Skara, på utställning. Vi fick finfint sällskap, Annika var där med Basti och Grim också!!!!!

Grim har vuxit och blivit jättestor!!! Jag kände nästan inte igen honom!! Men han är supersnygg, precis som jag visste att han skulle bli. Grims resultat blev junkl 1, junkk 1, Ck, Bhkl 2! Stort grattis.

Bastimannen hade också vuxit till sig och blivt jättefin. Det syns på honom att han börjar bli fullvuxen och grovnat till ordentligt. Även Basti ställdes ut med finfina resultat: unkl 1, unkk 2, Ck, bhkl-R. Stora grattiskramar till Basti också!!!!

Själv gick det inte så bra, för det första hade jag inte matte med mig i ringen, så jag tänkte minsann inte göra mitt bästa. Sen är det ju faktiskt så att jag har inte träffat Annika på hur länge som helst och inte tänker jag bara vara lugn och sansad då inte....

... speciellt inte när hon börjar springa och vara så där rolig som bara hon kan!!!!!!!! Passade på att ge ett litet naft i handen, eller två.... hihi. MItt resultat blev en 3:a i kvalitetsbesömning... vilket innebär mer eller mindre att jag är ett godkänt avelsresultat, men inte mer än så... Till dommare var det en engelsk dam.. och henne tycker jag inte om alls. Hon förnedrade mig offentligt, det hjälper inte att matte och husse säger att jag är den finaste som finns.... total förnedring.

Jag passade på att avreagera mig på Basti istället! Mycket roligare.

Och vad händer när jag inte allsbehöver göra bra ifrån mig??? Jo, jag ställer upp mig precis så som matte vill att jag ska stå i ringen... hahah. Det bevisar bara att hon måste vara med mig nästa gång. För vi har redan nästa utställing planerad till Järnboås under Kristihimmelfärdshelgen. Så håll tummarna att det inte blir lika illa denna gång.

Appråpå illa.... jag kan i alla fall skatta mig lycklig att det inte är så här matte och husse tänker sig att jag ska se ut innan en utställning. Det där förhatliga badet innan ter sig med ens mycket mycket trevligare. Min första tanke var.... Ada har sovit med papilotter i natt....

Så jag avslutar dagens inlägg med att återigen poängtera att jag inte tänker tillåta mig att möta en engelsk dommardam någon mer gång i ringen! Så bättring till matte och husse när de väljer vart vi ska ställa! Jag tycker att vi ska sattsa på bruksgrenarna i stället och lämna papilotter och balsam till andra hundar som tycker det är roligt... jag vill hellre ut i skogen och sätta granbarr och myror i pälsen!!!!

Nospussar och tasskramar till alla!!!!!

2 kommentarer:

Maria sa...

Söta Hoffan, klart att det är jobbigt att springa i ringen utan sin älskade matte. Hon bjöd i alla fall på en shoow i ringen... Elka engelska dam, klart att eran Hoffa är finast. Kul med bevaknings utbildning, ska bli spännande att se och läsa om det.. Har ni funderat på att åka till Askersund i Agusti och ställa ut dä???
Nos pussar till eran fina hoffa tjej... Kram Maria med Boderterrier grabbarna :D

Anonym sa...

Åhhh vad bedårande du är damen ( du är ingen kärring än på ett par år ) Du fixar provet nästa gång, en finsk domare kommer att ge dig så många plus så att du får massa godis av husse o matte.

Tror förövrigt att du är avundssjuk på papiljotterna, du vill säkert ha några du med.

ha det gott

mannen från strömsfors...