fredag 27 mars 2009

Sicken attans dag!!!

Idag kan jag bara säga att det har varit en attans dag... jag försökte allt jag kunde att få upp matte och husse vid halv sju, men det gick inte så där jättebra. Det slutade med att jag fick en fot i baken och ur sängen flög jag... förstår inte att matte ska vara så himla kinkig på morgonkvisten, högst otrevligt!!!! Inte heller uppskattade matte mina små kärleksförklaringar... en blöt puss när hon låg med huvudet under kudden...

Hur som helst så tittade husse ut genom fönstret och gick och lade sig igen... det snöade!!! Det var inte frågan om några små flingor så där som kommer att försvinna efter 10 minuter utan ganska ihärdigt, och på det kan tilläggas att det blåste rätt bra också! Detta innebär att husse inte kan jobba idag, så vi hittade på massa andra saker.


Det må se ut som regn, men det är snö!


Som att tvinga iväg mig till Therese och klippa klorna, ja, det är inte så illa igentligen, men jag måste ju få ynka mig lite. Vi tog även vägen förbi husses gamla jobb och jag fick minsann lite goda saker av Kim, godisbitar och ett tuggben. Väl hemma lämnade vi husse efter en fika och jag och matte åkte vidare ut till stallet. Vid det här laget hade det snöat hela dagen, och nu låg det runt 10 cm nysnö på vägen!! Väl ute i stallet hämtade vi in Fjari och Flipi och nu ser matte att Fjari är halt och att han blöder.
Efter mycket om och men och med god hjälp av Lena (från gården brevid) kunde de i alla fall undersöka hästens framben och konstaterade att han nog har fått en liten smäll. Knäleden var lite svullen och han blödde ur ett mindre sår på utsidan av knät. Det verkade inte vara någon större fara med honom, men jag tyckte nog allt att han såg lite yngklig ut när han linkade ut i hagen igen.

Ett uttryck som jag senare kom att dela med honom till fullo!!!! När Ann kom hem från jobbet blev jag så glad att jag sprang ut ifrån stallet och upp till huset och mot bättre vetande kom jag inte tillbaka när matte ropade på mig. Jag trodde ju att Lukas och Tore skulle komma ut, så jag struntade totalt i matte och satte mig på farstutrappen i stället... och attans vad arg matte blev... :-(

Hon kom ångandes som värsta ånglok och släpade mig ner mot stallet. Här tänkte jag hujedena mig, här vill jag inte vara kvar så jag försökte backa ut ur kopplet, men det var inte en bra idè! Innan jag visst ordet av hade matte lagt mig på rygg och börjat läsa lusen av mig...
När matte är på det här humöret är det bäst att bara ta det lugnt och bida sin tid... men jag lyckades visst reta upp henne igen, genom att återigen totalignorera henne... och vips... på rygg igen! Men sen var jag en duktig tjej, kom när matte ropade och höll mig på min sida och gjorde precis som hon sa. Och belöningen behövde inte vänta på sig...


Den bara låg där hemma!!! Och jag fick känna mig precis som Pluto!!! Det vattnades regält i munnen när jag försiktigt bekantade mig med detta underbara! Matte verkade ha glömt att jag ställ till det för mig under dagen, för det här är livet!!!!

Så nu ligger jag helt utslagen, efter fyra timmar ute i stallet och nästan 15 cm nysnö, då har man rätt att vara trött! Jag tror att jag hör matte skramla med kopplet... jag tror att det är dags för en sista kissesväng!
Så stora tasskramar och nospussar på er!!!!

Inga kommentarer: