tisdag 19 februari 2008

Så här pigg och glad så Vessla ut igår när vi var ute hos hästarna, det var inte riktigt samma stuns i henne idag... :-)


Hon såg allt lite hängig ut när vi varit ute i Garphyttans Naturreservat och gått en promenad idag på förmiddagen. Vi skulle bara ta en kortare lung promenad för jag skulle ju till Örebro Hundrehab och simma idag. Min terapeut Lena är jättesnäll, som jag skriv förra veckan, hon har fickorna fulla med godis och hon tar jättebra hand om mig. Här har vi oss inne vid poolen innan det är dags att plumsa i. Lena sätter lite bomull i öronen på mig för att jag inte ska få in vatten och för att det ekande ljudet ska dämpas lite.
Sen är det dags att plumsa i. Matte och Lena lyfter i mig för att det ska gå enklare. Det är lite svårt att ta sig i när man är lite gammal och stel.
Men det här är kul.

Jag simmar och simmar.

Här får jag lägga huvudet i Mattes hand så att jag får vila lite. Det är jobbigare än det ser ut. Förra gången var jag i och simmade i fem minuter och denna vecka har vi utökat tiden till åtta minuter. Det är viktigt att jag får ta det lugnt i början så att jag inte får för ont. Jag har aldrig förstått mig på människor som säger att träningsvärk är skönt... hmmm.
Jag har flytväst på mig och det är flexikoppel fästa i den. Sen står Lena och Matte på varsin sida och håller mig borta från poolkanten. Om jag kommer för nära där försöker jag bara komma upp och då blir jag stressad. Men så här kan jag hålla på att simma fram och tillbaka.
När det är dags att kliva upp hjälper Lena mig genom att hålla i bakdelen och se till att jag inte ramlar. Alla som varit i simhall och lekt för länge vet att det ibland blir lite för mycket och att benen inte riktigt bär när man kommer upp på land igen. Tyngdkraft spelar visst in har jag hört...
Men jag tackar Lena för hjälpen i alla fall genom att skaka ordentligt på mig så att hon inte ska behöva torka bort allt vatten....
Efteråt får jag hjälp att sträcka på mig. Stretcha både fram och bakben. Sen kommer det allra bästa. Efter en dusch får jag en riktig spabehandling med lite massage....

och torkning.
Ja, så mycket bättre kan man inte ha det. När jag varit så här duktig får jag massa godis när vi kommer hem och jag får lägga mig ner under en filt och bara ta det lugnt och stilla, inga långa protmenader ikväll utan bara sova...
Tur att Basti och Vessla kan leka så jag får sova....
Tass på er och sov gott!!! På återseende!

Inga kommentarer: