lördag 25 oktober 2008

Jag är inte en hoffe...

... jag är en hund! Det var i alla fall vad instruktören Annika sa om min prestation idag på kursen!!! :-) Hon tyckte att jag var ovanligt lugn och stillsam för att vara av rasen hovawart! Det är en rätt bra komplimang med tankte på att matte säger att jag är ett monster och odräglig!

Denna helg har matte och husse släpat iväg med mig till brukshundsklubben för en intensivkurs i allmänlydnad. Det är en kombinationskurs mellan valp och allmänlydnad, vilket är rätt ok, matte och husse behöver ju lära sig grunderna till hur man fostrar en valp... :-) Jag är ju fullärd, jag är ju en valp, jag vet allt hur man gör för att få bukt med sådana som mig, men det tänker jag inte avslöja... då missar jag ju allt roligt som det innebär att reta matte och husse till gallfeber!

Igår samlades vi bara vid klubbstugan för att gå genom vad som händer i helgen och kolla av vad alla hade för förväntningar och så. Vi var nästan alla kursdeltagare samlade, 9 hundar i ett och samma rum... Det var kul! Det var bara en schäfer på 1,5 år som inte var där. I morse samlades vi alla 10 och fikade innan vi gick ut i snålblåsten. Men det var rätt gott väder för att orka hålla på fram till straxt efter 13.

Det första vi gjorde var en kort promenad där vi fick gå om varandra och istället för att titta på andra hundar skulle vi hålla kontakt med föraren istället... det var lite svårt med tanke på att jag älskar andra hundar... de är mycket roligare än matte... men idag lät jag matte vinna, hon mutade mig med godis... jag är ju evigt svag för korv....

Sedan fick vi gå in en och en hund med förare i en fyrkant, det var en liten fyrkant, och alla hundar skulle vi in där och nosa runt samt givetvis hålla kontakt med vår förare. Matte och jag gick in som näst sista ekipage och jag måste säga att jag var lite "försiktig" när jag klev in i ringen. Det var massor av hundar och de hade alla varit där ett tag innan mig, liksom etablerat en rangorning utan mig. Men det ordnade snart upp sig och vi gjorde riktigt bra ifrån oss.
Bilden här ovan är klart missvisande, jag var på mitt allra finaste humör och beteende, men man måste ju visa att man allt hör hoffarna till i alla fall, även om Annika blundade när jag busade runt för fullt!!!

Vi avslutade dagens träning med att mötas på en stig, först en och en med förare närmast varandra och sedan ensamma med hund närmast. Sen gick vi alla på två rader och stannade mitt för varandra och sist promenerade vi tillbaka till utgångsplatsen och avslutade. Jag tror att jag kan svara för alla hundar... vi var helt slut!

Matte och husse firade dagens framgångar med att köpa mig en ny leksak! Jag fick väja ut den själv, och det tog ett bra tag innan jag hade bestämt mig för att denna ko var den allra bästa i hela butiken!!!

Jag vill bara säga att detta är den absolut bästa säng man kan tänka sig... mattes sida ska det vara! Efter att vi kom hem från kursen stack matte till stallet och lämnade mig och husse ensamma hemma, hon sa att jag nog inte skulle uppskatta ett stallgolv idag... jag måste säga att det är det bästa hon sagt på hela dagen! Sängens ska det vara, mjukt och varmt!!!!

Och sov gjorde jag, hela kvällen!!! Det var knappt att husse kunde väcka upp mig tillräckligt mycket för att ge mig lite mat... och någon lång kvällspromenad hade jag inte alls gått med på, tur att husse förstod det och lät mig ta en kortare sväng!

Tasskramar och nospussar!!!

1 kommentar:

Vessla sa...

Förstår att det är jobbigt att släpa runt på både Husse och Matte. Det får jag också göra för jämnan. Man får hoppas att de lär sig något i alla fall :-)

Själv är jag iaf världens lugnaste hoffe förutom när Weasly tittar fram, det säger min Husse och Matte. Idag har vi varit på kurs och imorgon ska vi bara försöka att inte blåsa eller regna bort.

Kramisar från Göteborg!